Blog
Vi spejler os i historier
Forskeren Uri Hasson fra Princeton University er en af guruerne, når det kommer til storytelling og en opdateret viden om, hvad det egentlig er, historier gør ved hjernen. Og han har lavet adskillige opsigtsvækkende forsøg, der forklarer, hvorfor vi har så nemt ved at miste tid og sted, når vi hører en god historie. Forsøg, der har inspireret andre forskere til yderligere forsøg.
Hør bare her:
I et af sine forsøg placerede Uri Hasson en forsøgs-person i en såkaldt fMRI-scanner og bad ham om at fortælle en historie. Derefter placerede han 12 forskellige forsøgspersoner i den samme scanner, mens han afspillede den fortalte historie for dem og samtidig analyserede deres hjerneaktivitet. Det viste sig, at samtlige forsøgspersoner havde enslydende hjerneaktivitet – og at det ikke havde nogen betydning, at den ene fortalte og de andre blot lyttede.
Dette fik Uri Hasson til at udgive en artikel om ‘mirror neurons’, hvori han kom med en videnskabelig forklaring på, hvorfor vi mennesker har så nemt ved at relatere til og identificere os med visse former af historier. Som han sagde i forbindelse med udgivelsen af sine banebrydende fund:
“A story is the only way to activate parts in the brain so that a listener turns the story into their own idea and experience. (…) The brains of the person telling a story and (of the person) listening to it can synchronize.”
Uri Hassons forskning blev i 2006 underbygget af nogle forksningsresultater fra Spanien, der viste, at de to områder i hjernen, der står for tale og afkodning af sprog, Brocca- og Wernickeområderne, var de eneste, der lyste op i en fMRI-scanning af forsøgspersoner, der blev udsat for PowerPoint-præsentationer med de traditionelle bullets og faktainformationer. Fortalte man derimod forsøgspersonerne historier med de samme informationer som PowerPoint-præsentationerne, så var der mange flere områder, der lyste op. Historiefortællingen aktiverede langt flere områder i hjernen, og de spanske forskere kunne derfor konkludere, at storytelling har en langt større effekt end ren fakta, tal og statistik.
Get Ajour har netop udgivet en ny bog om Storytelling, ‘Fortællingen styrker forretningen’. Læs mere og køb den hér.
Comments are closed