Blog
Sådan sælger du med storytelling!
Når jeg er ude og møde virksomheder, bliver jeg tit spurgt til, hvordan de bedst muligt sælger med storytelling – hvordan de helt konkret bruger sproget på en storytelling-agtig måde? Og når jeg så har fortalt dem, at det som sådan ikke er storytellingen men deres produktet, der sælger – så plejer jeg at give dem disse 6 gode råd til, hvordan de optimerer deres skriftlige salgsmateriale ved hjælp af storytellingens virkemidler. For hvad enten vi vil være ved det eller ej – så spiller indpakningen altså en rolle.
I storytelling til salg og PR, er der følgende væsentlige pointer:
- Husk, at alting skal begynde med mennesker. Indled enhver kommunikation (skriftlig såvel som mundtlig) med en historie fra det virkelige liv: Eksempelvis små artikler om jeres kunders personlige erfaringer med, hvordan jeres produkt eller ydelse har løst et behov eller et problem for dem.
- Hav altid billeder med mennesker i centrum af jeres kommunikation. De fungerer godt som blikfang. Vi mennesker vil gerne lære af hinanden – det er vi nemlig én af de få arter, der kan – og derfor vil vi gerne se på og høre om hinanden.
- Når man sælger en vare, er det ofte prisen eller produktets specifikationer, der er væsentlig. Og derfor kan fakta og bullets være relevante. Kunden vil jo gerne have et hurtigt overblik over, hvad jeres produkt eller ydelse kan afhjælpe. Men put nu fakta og bullets i faktabokse – og ikke inde i selve teksten. Hér forstyrrer de nemlig læserens ‘flow’, og I risikerer, at han eller hun får travlt med andre gøremål: Indkøbslisten til Netto, barnets kalendergaver eller andet, der er mere vigtigt. 🙂
- Brug flere indgange på siden – fremhævede citater, faktabokse og billedtekster. Lidt ligesom et magasin ville gøre det.
- Pas må med indforstået og internt sprog i jeres eksterne kommunikation. Alt for tit ser jeg eksempler på faktabokse, der indeholder informationer, der kun giver mening for en tekniker eller én med en lang faglig baggrund inden for området. Husk at sætte jer i kundens sted og besvar det, de normalt fokuserer på i en købssituation. Og gør det kortfattet og på mundret dansk.
- Husk også, at jeres overskrifter skal være let tilgængelige og passe til den historie, som I ønsker at ‘sælge’ jeres produkt med. Ofte vil det kunne betale sig at lade overskriften være en enkelt sætning – et citat – sagt af en af jeres kunder. Dermed lader I jeres ‘gamle’ kunders erfaringer være årsagen til, at jeres nye kunder vælger jer. Det er trods alt sådan netværkssamfundet – og mennesker – fungerer. Og altid har gjort det.
Comments are closed