Blog
Du tænker bedst i hængekøjen :-)
Håber, du står over for en god lang ferie, timer tilbragt i godt selskab – og et væld af nye, friske idéer til arbejdslivet, når det atter vender tilbage.
Hermed et lille digitalt ønske fra mig (billedet herover) – og tre værdifulde spørgsmål, det måske er værd at overveje, mens du daser i hængekøjen, ungerne leger stille og harmonisk i baggrunden, vennerne har tændt op i grillen og den bedre halvdel (hvem det end måtte være) gør sit for at få hverdagens travlhed på afstand og forsøde dit liv.
For det er, når vi har overskud, stilhed og tid for os selv, at de gode idéer kommer. Det er måske dér, at det er tid til at overveje strategien (virksomhedens og din personlige) for næste år?
Derfor er det måske også i de kommende uger, at du skal tænke over:
- Om dine kommunikationsindsatser har været pengene værd i år? Om dine annoncer i aviser, magasiner og på digitale platforme har været investeringen værd?
Hvis ikke, så er det måske tid til at overveje at ‘sælge ved hjælp af historier’. At få lavet intelligent, målrettet og værdifuldt indhold, der rammer din målgruppe med det indhold, den tillægger værdi? I hvert fald er tendensen tydelig i USA: 90% af alle amerikanske virksomheder har en indholdsstrategi i deres kommunikation (en såkaldt ‘content marketing plan’ – og de sparer 62% på at bruge ‘værdifulde fortællinger’ (strategisk storytelling) i stedet for traditionelle annoncer.
- Om dine medarbejdere, kollegaer og du selv kan fortælle historien bag jeres mission- og vision-sætninger? Om I kan huske dem og ‘oversætte dem’ til jeres kunders hverdag? Og om de kan overleve en såkaldt ‘ikke-test’?
Passer de kun på jer – og ikke alle andre? Er der nogen, der ville nikke, hvis I tilføjede et ‘ikke’ i jeres værdi-sætninger. For eksempel: “Vi leverer (ikke) høj kvalitet og god kundeservice”. Hvis ikke, er det måske tid til at finde ind til lige netop jeres kernefortælling? Den fortælling, der giver mening for størstedelen af jeres kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere – og som er 100% jeres egen. Den fortælling, der er nem at huske, nem at fortælle videre og nem at forholde sig til – men forholdsvis svær at finde, når man sidder midt i hverdagens hektiske aktivitet, hurtige beslutninger og foranderlige markeder.
- Om dette års strategier og justeringer er kommet godt ‘ud over rampen’? Om de har virket? Om jeres chefer har været i stand til at formidle dem, så de giver mening i dagligdagen og får ‘ben at gå på’?
Hvis ikke, er det måske tid til at overveje, om I skal koble nogle historier på strategierne (strategisk storytelling) – og gå væk fra kun at kommunikere med bullets, procenter og tal, når I ruller nye tiltag ud i organisationen? Hvis I er enige med mig i, at vi forstår verden gennem fortællinger – så ville det måske være en god strategi at få fortalt nogle velvalgte og værdifulde fortællinger for året, der kommer. Nogle historier, der bliver hos deres modtagere, fordi de forholder sig strategisk til deres liv, deres prioriteter og deres værdier – samtidig med at de styrker jeres brand.
Nå, nok fra mig… hængekøjen kalder… 🙂
Jeg håber du går en inspirerende sommertid i møde – og glæder mig til at skrive, tale og udveklse flere historier sammen med dig, når hverdagen atter melder sig.
Comments are closed