Blog
De 5 ting en veltalende chef husker!
Er du en god taler? Er du god til at fortælle historier, så folk husker dem? Så dine medarbejdere og kunder husker dem?
Første rettesnor i besvarelsen af disse spørgsmål er at finde ud af, om dine kunder og medarbejdere ved, hvad din virksomhed står for. Om de kender dens værdier og dens særpræg på markedet – og om de er i stand til at fortælle om dette i løbet af få sætninger. Er de det, kan du godt klappe dig selv på skulderen – og i øvrigt stoppe læsningen af dette lille indlæg. 🙂
Men hvis det ikke er tilfældet, så kan du med fordel læse de fem nedenstående råd:
FEM TING SOM DEN VELTALENDE CHEF HUSKER:
- Begynd med en personlig fortælling
Sæt dig selv på spil. Du er chef, men du er først og fremmest menneske, og det er mennesket, som dine medarbejdere følger – ikke titlen. Derfor må du rigtig gerne dykke ned i din erfarings-skuffe og finde nogle relevante ‘historier’ frem, som enten har lært dig noget væsentligt, givet dig stof til eftertanke og måske ligefrem fået dig til at ændre retning. Menneskelige historier – men med en pointe, der er rettet mod virksomheden og den aktuelle situation. - Fortæl den med følelse
Mirror neuroner er forsker-slang for, at vi spejler os i hinandens fortællinger – rent biologisk og meget målbart. Måler du således hjerneaktiviteten på en person, der fortæller – og samtidig på de tilhørere, der lytter med – så vil du opdage at de samme centre i hjernen lyser op hos alle i takt med, at fortællingen skrider frem. Tilhørerne aktiverer med andre ord deres egne sanser, tanker og følelser i overensstemmelse med fortællingen – og fortælleren. Som forskeren Uri Hasson fra Princeton University udtalte det i en artikel, der beskrev hans forsøg med netop den slags hjernemålinger hos fortællere og tilhørere: “Deres hjerner bliver synkroniseret.” - Lyt aktivt til dit publikum – også mellem linjerne
For at være en rigtig god fortæller, skal du også være en god ‘lytter’. Derfor: Når du indtager scenen, stiller dig op på ølkassen eller træder ind på gulvet foran dine kollegaer, så bemærk reaktionerne hos dine modtagere. Bemærk, om de er fænget af din tale, hvad der fænger dem – og hvilke udbrud, de kommer med undervejs. Sidder de og sms’er, mens du taler, sidder de yderst på stolen af bare spænding, har de øjenkontakt med dig eller taler de med sidemanden? Alt dette giver dig et tydeligt praj om, hvornår og hvordan du skal ændre intensitet, stemmeføring, indhold og pointer. Og når du så er færdig med din tale, så bed om efterkritik, lyt til kommentarer og lær af dine fejl. I øvrigt: Det er helt naturligt at have brug for medvind i salen, så hvis der er for meget uopmærksomhed, så find den ene tilhører, der lytter, smiler og nikker til dig undervejs… Fokusér på ham eller hende – og lad batteriet op der. - Brug pauser!
De fleste af os har for vane at sætte tempoet op, når vi ‘er på’. Adrenalinen pumper hurtigere end normalt, vi har pointer, vi gerne vil nå, og vores sanser er spændt tyndt ud for at fange alle tilhørernes signaler. Men som med så mange andre ting, så har også fortællinger godt af ro og eftertænksomhed. Det giver dem mulighed for at synke ind, give mening, blive genkendt og mærket i maven. En rolig taler, der giver sit publikum (og sig selv) lov til at trække vejret ind mellem pointerne, virker selvsikker og skaber tryghed. Og så virker pauserne altså meget længere for den, der taler, end for dem, der lytter. - Vaccinér mod antihistorier
I alle virksomheder og organisationer er der ‘antihistorier’. Historier, der er usande, myter, halve sandheder – men som alligevel bliver fortalt og genfortalt.Det kan være historier, som I synes, lyder godt, men som ikke rigtig har rod i virkeligheden, og som ikke bakker op om den hverdag og det brand, I er en del af. De såkaldt ‘falsk positive’ historier. Men det kan også være historier, der er direkte skadelige for jer – skabt på grund af omstændigheder, forandringer medarbejdernes usikkerhed, vrede eller manglende viden. De negative historier. Under alle omstændigheder er det vigtigt for en veltalende chef at vide, hvilke antihistorier, der florerer, så dagens udvalgte fortællinger hjælper med at få dem aflivet – direkte modsvarer deres indhold. Indrømmet, det kan tage tid (nogle gange lang tid), men er historierne usande og uden rod i virkeligheden, så vil et strategisk og målrettet modangreb med strategiske og velvalgte historier gøre dem utroværdige og tavse – på et tidspunkt.
Comments are closed